![]() | ![]() |
---|---|
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
nádraží Veleslavín
Mezinárodní soutěž, 5.místo
Praha 6 - Veleslavín
2019
Řešené území Veleslavín - Vokovice postrádá identitu s odpovídajícím geniem loci i potřebnou infrastrukturu. Nová koncepce nádraží Veleslavín jako mnohoúrovňové křižovatky globálních a lokálních tras posílí význam širšího místa.
Zahloubením povrchové tratě vzniká v Praze bezprecedentní urbanistický prvek „green line“, kde Veleslavín je jednou z jeho bran. Otevření náměstí až ke křižovatce narušuje čistě dopravní charakter Evropské radiály a zahušťuje rytmus veřejných, živých prostor na její trase.
Celý souboru staveb, ve výsledku jednoduše uspořádaný, je v jádru pevně formován řádem dopravních trajektorií a vektorů pohybu – přímkou Evropské, křivkou trati a z ní odvozeného radiálního modulu konstrukce, klesáním do tunelu.
Stanice rychlodráhy na Letiště Václava Havla je globální velkokapacitní transfer pulzující pod povrchem města. Proto volíme tvarosloví technické a drážní. Krása je v čisté a funkční konstrukci. Nástupiště rychlodráhy přestřešuje lehká ocelová konstrukce kombinující čiré zasklení a fotovoltaické panely. Pojetí haly jako chráněného venkovního prostoru zajistí dostatek světla a vzduchu podzemnímu tělesu nádraží.
Původní nádraží bereme jako jeden z hybatelů budoucího lokálního společenského života. Záměrně ho výtvarně vyčleňujeme z kompaktního celku dopravního uzlu.
Horní Železniční perón spojitě přechází v městskou kolonádu a kompozičně uzavírá prostor náměstí. Funkční a provozní řešení ŽST Veleslavín je úzce svázáno s architektonickým konceptem návrhu stanice, kde si obě její části při průběžných i kusých kolejí zachovávají jistou autonomii.